السبت، 29 أغسطس 2009

انتى في انا تحيي فأين انا في انتى؟


يوم التقينا مزقت شهادة ميلادى وكل وثائق السفر....واعلنت ان تاريخ ميلادى سيكون يوم التقي بك فقط .......وانى سأبقي لكى للأبد
يوم التقينا تخليت عن كل كبريائي واردت ان اكون صغيرا....اميرا... مدينه لكى ...اردت ان اهديك كل الاشياء والقصائد
واكثر ما اردت انا اغزو مدينه عشقك.....مدينه عنوانها عينى ونهايتها قدمى...وفيها كل التواريخ مفقوده....وكل العناوين ضائعه وكل القصائدمسافره....وكل تراتيل المطر وبكاء الرجال والنساء وحدائق السماء واناشيد الورد...وصمت القدر...مدينه عنوانها عينى وعينك
ارجوكى لاتغادري كرسيك الان فقصتى شارفت على النهايه...اشربي فنجان قهوتك واعدك ان انتهى قبل ان تنتهى اليوم قهوتك
كم كنت احلم ان اتذوق قهوتك...وأن اقترب من دفاترك...وان اعيش تللك اللحظات التى تنجح في سرقتك منى...وكم كنت اتمنى ان احصل على شرف ارتداء احد لوحات قصائدك...او اكون توقيعا على احد اوراق دفاترك
اغمضي عينيك ارجوكى,,,وحاولى ان تتذكري ذلك اللقاء...وكيف يومها زلزلت مدينتى واعدت تكوين معالمى....وكيف دون ان تدري اهديتينى تفاصيل عالمك لأخذمن يومها على نفسي عهدا ألا اكون يوما دون معالمك....وألا اكتب حرفا دون احرفك
حين التقينا يومها ..حاولت جاهدا ان اكون امير المكان..وحاولت اكثر الا انظر في عينيكى وألا اشعر بدفء يديك...كم حاولت استعاده كل اصوات الكون هربا من صوت اضلعك...وكم فشلت يومها لأكتشف انى مدينه تولد وتموت بين اضلعك
اعلم انك قراتى كل دفاتري وانك لمحتى اسمك يزين كل ادمعى...وان كل لوحاتى التى رسمت والتى مازالت تحاول البحث عن مكان يحتويها ستحمل في تفاصيلها حكايتى معك
ولتعلمى اكثر انى منذ اليوم سامتنع عن ارتشاف القهوه بلا سكر وانى سأرتدى الابيض والاسود وانى سأحمل في كل مناسبه زهرة حمراء وانكى دوما ستحملى صورتى في دفترك
كم بت اشعر بالغيره من كل الذين اهديتيهم ثوبا ابيضا وورده حمراء...وكل أولئك الذين اطلقتى عليهم لقب شهداء وكل أولئك الذين زينوا قصائدك
في كل مره اشعر بالشوق اليكى اعود الى دفاترك القديمه بحثا عن مكان ربما يكون لى ... وكم كنت افشل كل مره في ايجاد حتى ابتسامة تشير لى.. اتراك كنت تجهلين وجودى في سجلات قصائدك ..ام انى الوحيد الذى كنت اشعر بحاجتى وشوقي الدائم اليكى
ارجوكى انظري في عينى اليوم واخبرينى امازلت مدينتك ؟أمازلت احلام قصائدك؟امازالت القصائد تولد من اجلى وتكون من اجلى ؟
ارجوكى انظري في عينى وحاولى البوح لى بمكانى...واخبرينى اين تلك الصور التى اهديتك اياها واين كل تلك القصائد التى كنت اجهل محتواها
ارجوكى اخبرينى .... امازلتى تحبينى؟؟؟

هناك 54 تعليقًا:

------ يقول...

اووووووووووول تعلييييق

حجججججججججججززززززززز

------ يقول...

والتاااااااااانى والتاااااالت كمااااااان

ماشاء الله

------ يقول...

يلا احنا فى رمضان ولازم نذكى على تعليقاتنا

ولا ايييه

------ يقول...

يااخواااانا

اوعى حد يحسدنى

شكلى كدا هعمل معاك توكيل يااحمد

هههههههه

------ يقول...

مااااشاء الله بجد حلوة اوى كلماتك

اعلم انك قراتى كل دفاتري وانك لمحتى اسمك يزين كل ادمعى...وان كل لوحاتى التى رسمت والتى مازالت تحاول البحث عن مكان يحتويها ستحمل في تفاصيلها حكايتى معك
ولتعلمى اكثر انى منذ اليوم سامتنع عن ارتشاف القهوه بلا سكر وانى سأرتدى الابيض والاسود وانى سأحمل في كل مناسبه زهرة حمراء وانكى دوما ستحملى صورتى في دفترك


حلوة اوى


ارجوكى انظري في عينى اليوم واخبرينى امازلت مدينتك ؟أمازلت احلام قصائدك؟امازالت القصائد تولد من اجلى وتكون من اجلى ؟

------ يقول...

انه يوم مشهود

اشرقت فيه شمس حياتى من بعد غروب

فقد تحرر قلبى من كل القيود

فهو يوم ولدت فيه من جديد

يوم اعلنت فيه انتصارى

بعدما مللت من انكسارى

يوم تناسيت فيه كل احزانى

يوم تحررت فيه من الهوانى

يوم استنشقت فيه انفاسى

يوم استعدت به حياتى

قفد اصبح قلبى متحررا

وسيظل يحمل حبا صادقا

وسينسى ذكرى من كان خائناا

خائنا ولكنه ادعى انه عاشقا

صدقنى سأنساك ولن افكر فيك ثانيا

.............

لسة مكملتهاش بس ليها يوم
هههههه

تحياتى لك

منــار فايد يقول...

لا تشتاق
لا تشتاق
لا تشتاق
الله الله على الكلام
بص بقى
الكلام رائع جدا جدا
هو رمضان بيعمل كدا
يابختها ياعم اللي انت كاتبلها الكلام ده
هي موجوده بس ولا ايه؟

سلامي لقلم حضرتك المبدع

غير معرف يقول...

ارجوكى انظري في عينى وحاولى البوح لى بمكانى...واخبرينى اين تلك الصور التى اهديتك اياها واين كل تلك القصائد التى كنت اجهل محتواها
ارجوكى اخبرينى .... امازلتى تحبينى؟؟؟

عجبتنى موووووووووووووووووووووت

حلوه اوى اوى

وبعدين دا سؤال بذمتك

هى كفايه بس تقرى الكلام دا

جااااامد موووووووووووووت

تسلم ايدك يارب

اختك حنين

ريمان يقول...

طويله اوى بس رائعه جدااااااااا

واحلى ما فيها ان فيها خيال واسع اوى


وكمان فيها مشاعر راقيه اوى


تحياتى

romansy يقول...

انظر انت ايضا الى تلك العيون
انظر الى ان تسكن واين تكون
وستعلم كم هى تحبك وكم هى تعشقك وكم هى تتمنى ان تبوح لك بتلك الكلمه مرات ومرات ولكن اعطى لها الفرصه كى تقولها وتزاداد انت بحلاوه تلك الكلمه
ارجوك اعطاها انت الفرصه فهى لا تجد ارق من تلك الكلمات كى تبوح لك

أبو كريم يقول...

إيه كل ده شايل كل ده فى قلبك

بعد كل الى قلته ده يارب تكون بقيت أحسن


تقبل مرورى

Romancia يقول...

حلووووة اوىىىىىىىى
والعنواااان رااااائع زى المحتوى
برااااااافو بجد

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

سأحفر اليوم في أجسادهم نفقا واهديهم صوت جنوني وجنونك… واعدك أنهم هنا لن يعودوا … وان كانوا سيعبرون مرة أخرى…سيعبرون من على جسدي…

بادية الوادى يقول...

يوم التقينا تخليت عن كل كبريائى واردت ان اكون صغيراامير مدينه لكى اردت ان اهديك كل الاشياءوالقصائد هل هناك من يهدى كل الاشياء لمن يحب هذايكون عشق مجنون تحياتى باديه الوادى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

أجمل الحب حينما يصل الى حد الجنون ..




همسـات رائعه ..
بل و أكثر ..
وصلت اعلى مراتب الجمال ..



سنضــل من رواد صفحاتكـ المخمليه ..
التي تعطر مسامعنا .. بـ أشذى الحروفـ ..





لكـ الـورود تنــ ح ــني ..

مي يقول...

ارجوكى انظري في عينى وحاولى البوح لى بمكانى...واخبرينى اين تلك الصور التى اهديتك اياها واين كل تلك القصائد التى كنت اجهل محتواهاارجوكى اخبرينى .... امازلتى تحبينى؟؟؟
الله عليك يا احمد بجد رائعة
ماشاء احساسك عالى جدااااااااااا
عجبتنى جدااااااااااااااااااا
بس انا عارفة الاجابة نيهاااااااا
ههههههههه
تحياتى يا احمد

لا تـــشـــتــــاق يقول...

الاخت الغاليه دموع القمر
نظرا لان نصي شرقاوى
احتلى براحتك
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

جميله القصيده على فكره
ومراعاتك للقوافي والمفردات عاليه اوى
ان شاء الله تكمليها
بس اكون اول واحد يقراها
طمع بقي
سلام

لا تـــشـــتــــاق يقول...

دكتوره منار
نورتى ياقمر
وشكرا اوى على التعليق الجميل
بس هى مش موجوده
الحبيبه الموجوده في حياتى ماهى الا عروس من نسج خيالاتى ومشاعري
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

حنين ياجميله نورتى البلوجر
يانهار ابيض انتى بتهزري
كثرت شكوكى لذلك رددت سؤالي
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

الجميله ريمان
نورتى والله
كل سنه وانتى طيبه
على فكره انا عندى حاجات كتير اوى
بس مش بنشرها عشان طولها
نورت ياجميل

لا تـــشـــتــــاق يقول...

اول مره تقول تعليق يضحكنى يارومنسي
كلماتك جميله
بس مش ليا انا
كل سنه وانت طيب

لا تـــشـــتــــاق يقول...

عزيزى ابو كريم
والله انت منورنى
كل سنه وانت طيب
بس انا لسه مش مستريح

لا تـــشـــتــــاق يقول...

رومانسه
بقالي كتير مش بشوفك
منوره
انا فعلا لسه حاططلها العنوان ده
وحسيته اوى
وعجبنى
وكيس انه لفت نظرك
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

انوس ياقمر منوره
هجيلكم في العيد المنصوره ان شاء الله
ربنا يخليكى على الكومنت الجميل ده
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

باديه الوادى
نورتى
واعجبنى رايك
بس لما ابقي اعرف هى مين
هبقي اقولها الكلام ده
كل سنه وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

مى
انا زعلان منك ده اولا
ثانيا محدش يعرف الاجابه الا انا وربنا سبحانه وتعالى
كل سنه وانتى طيبه

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

كل سنه وانت طيب وبهذه المناسبه نوجه لك هذه الدعوه

ندعوك للأشتراك فى برنامجنا الأذاعى من الأذاعه الرئيسيه لمصر اى أذاعة البرنامج العام ويذاع يومياالتاسعه وعشر دقائق صباحا عدا الجمعه.

التفاصيل فى
المدونه
http://netonradio.blogspot.com
الموقع
http://cairogroup.up.to

تحاتنا وامنياتنا لك بالتوفيق

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

صباح الخير والحب والرومانسية

ده كلام بس

طيب انا أعلق أأقول إيه بس

والله ما لاقية كلام

بس ربنا يبارك لك فى حبيبتك

أدام الله عليك بوح القلم

تقبل تحياتى أخى العزيز

سهوره

------ يقول...

صبح الفل يااحمد

بيسعدنى زياراتك للمدونة


لفاقد الشىء لايعطيه

لما يكون مسلوب المشاعر والاحاسيس

عمره مايدى حب

الواحد من دول
يعجب بواحدة يدنيه وراها لغاية ما تحبه
وياحسرتاه لو كان اول واحد فى حياتها
تصدق وعوده وتعيش معاه وتركب الحصان الابيض وتطييييييييييييييييييير
وفجأه تلبس فى حييييييييييطه
لما تفوق من الصدمة
تندم بس قلبها لسه معاه
هو مشى علشان زهق وعايز يشوف غيرها
بس لما يلاقى الدنيا مقفلة يقول ارجع
اكيد هلاقيها مستنيه دى بتحب
بس خلاص يرجع تلاقيها مقفلة مييييييييييت باب
وحطت قفل كبيييير على قلبها
ولملمت كل اوراقها وحرقتها
بجاااااز

وتوتة توتة خلصت الحدوتة

هههههههههه
منور والله يااحمد

------ يقول...

بصرف النظر

ان فيه نااااس صادقة
وعندها احساساااات

لا تـــشـــتــــاق يقول...

سهوره ياقمر
نورتى
كل سنه وانتى طيبه
وكفايه زياراتك مش لازم تعليق
وياريت محدش ياناس يجبلي سيره حبيبه ليا
انا معنديش
ولا عاوز
انا كده مرتاااااااااح
سلام بقي
واوعى تزعل منى
بس ده الواقع
سلام

لا تـــشـــتــــاق يقول...

دموع
اهلا بيكى تانى في بيتى الى ابوابه مفتوحه على مصراعيه لأي حد
حلوة مصراعيه دى صح
ههههههههههه
المهم احب اقولك انى لا اؤمن بالكلام ده ابدا
مفيش حاجه اسمها فاقد الشئ لايعطيه
انا من وجهه نظري العكس انا مفيش في حياتى اى حنيه من حد عليا
الا والدى الله يرحمه واتقطعت حنيته من 11 سنه
وعمتى اغلى الناس عليا واحن الناس عليا
يعنى تقريبا مفيش حنيه حوليا نظرا لان عمتى مش معايا على ول
لكن عمري ما كنت قاسي على حد
عدم احساسي بالحنان بالذات في طفولتى خللانى عاوز اعوضه مش بانى اخد
لالالالالالا
انا عاوز ادى كل الناس واى ناس مش هتفرق معايا هما مين
بس بجد غلط انك تقولى فاقد الشئ لايعطيه

------ يقول...

لا يااحمد عن تجربة من ناس كتييير

وعلفكرة الحنية بتكون من وانت صغير
باباك الله يرحمه اداك حنية كتييير
ومامتك وعمتك وصحابك وكل الناس

بتبدأ انت بقى لما تكبر تديها

لكن صدقنى انا عندى نااس
ملقتش غير الجافاء من الام والاب والاهل

دلوقتى معاملاتهم كلها جفا مع الناس

ميرو انتكة يقول...

السلام عليكم

جميل البوست وعنوانه عجبنى جدا

ربنا يوفقك

رمضان مبارك

تحياتى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

وانا عشات 12 سنه مع ابويا
شوفته فيهم حوالى شهور في حياتى لانه كان على طول بره
ثانيا ماشفتش غي كل جفاء
بس ده طبع
والحنيه والجفاء صفات وراثيه وليست مكتسبه
لازم اكون مولود يا اما كده او كده
ومازلت مصر على رايي دى حياتى انا الى عشتها وانا الى اعرفها
وبكلمك بكل صدق
سلام ياقمر

لا تـــشـــتــــاق يقول...

مروه
نورتى
دى اول تشريف ليا
وياريت ميكونش الاخير
كل سنه وانتى طيبه

------ يقول...

كل واحد مولود على الفطرة

بيكتسب كل شىء من اللى حواليه
بيلاحظ بيخزن وبيتبرمج من خلال مصادر منها الاسرة وخلافه ومبيكنش ليه يد فى البرمجه دى ولا فى طريقه التفكير

موضوع الحنيه والجفاء هيا تجارب انت مريت بيها لان الطفل عند ولادته بيكون فارغ تمام من ملفات الذاكره ومن التجارب وبيكتسب كل حاجه من التجارب اللى بيمر فيه او من الاسره او الاصدقاء وخلافه

فالفتره اللى انت مريت بيها بعيد عن والدك اكتسبت فيها الجفاء ... وبخصوص والحنيه انت اللى اصتنعتها لنفسك لظروف حياتك .. اضرار حتى توازن بين الامرين

قصدى بفاقد الشئ لا يعطيه هيا خبراتك فى الحياه

اختلاف الاراء لا يفسد للود قضيه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

اوك
انا مش هكلمك تانى في الموضوع ده
بس ربنا خلقلنا العقل نميز بيه احنا على حق ولا على باطل
الموضوع اولا واخرا موضوع دين
متجيبيش واحد خمورجى ويكون حنين
ربنا هو الدليل
لو انا احسنت واتقيت هيدلنى على الصح حتى يكمل ايمانى
كل سنه وانتى طيبه
وبطلى غلبه بقي ده احنا قرايب

نهر الحب يقول...

ارجوكى انظري في عينى وحاولى البوح لى بمكانى...واخبرينى اين تلك الصور التى اهديتك اياها واين كل تلك القصائد التى كنت اجهل محتواها
ارجوكى اخبرينى .... امازلتى تحبينى؟؟؟


أمازلت تسأل نفس السؤال؟
ألم يدلك احساسى فى كل مرة؟
فقط انظر فى عيناى وستعلم جيدا....

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ازيك يانهر
اخبارك
والله منوره
هخليه ينظر حاضر
ومش هخليه يسال تانى
كل سنه وانتى طيبه

------ يقول...

لالالالا
يااحمد احنا شكلنا كدا هنتخانق

هههه

خلاص مش مشكلة

اكيد انت ليك وجه نظر انا مش فهماها

حاسة انك
عايز تفهمنى حاجة وانا بتكلم فى حاجة تانية

بس اوعى تقطع الجوابات عن مدونتنا
ههههههههه

انت متعرفش كل الشراقوة غلبوييبن

وبم انك نص شرقاوى فتلاقى نفسك نص غلباوى

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

العنوان رائع والكلمات راقيه

وجميله

تسلم ايديك

كل سنه وحضرتك طيب

لا تـــشـــتــــاق يقول...

دموع
ماشي
ياغلباويه
كل سنه وانتى طيبه
وسلميلي على كل اهل الشرقيه
سلا

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ليس فقيرا من يحب
على فكره لافت نظري من زمان النك نيم ده
وربنا يخليكى على تشريفك الجميل ودايما منورانى
كل سنه وحضرتك طيبه

Pink Dreams يقول...

ارجوكى انظري في عينى اليوم واخبرينى امازلت مدينتك ؟أمازلت احلام قصائدك؟امازالت القصائد تولد من اجلى وتكون من اجلى ؟

جميييييييييييييييييله جدااااااااااااااا

ايه الجمال دا

يا بختها يا عم ( ايموشن بيغمز)

هههههههههههههههههه

بهزر طبعا بس بردو يا بختها

هههههههههههه

تسلم ايدك يا جميل

البوست جميل


بقولك ايه بقى انا هروح اقراه تانى عشان بصراحه البوست جميل

انا بايته عندك هنا النهارده

لا تـــشـــتــــاق يقول...

عزيزتى بينكى
نورتى ياقمر
وبما انى بعششق اللون البينك احب اقولك بات ياجميل براحتك
البيت بيتك
كل سنه وانتى طيبه

Rosie يقول...

أسلوبك شدنى من أول كلمة...طريقة موفقة فى سرد الأحداث..و مشاعر فى منتهى الرقى و الروعة..هو ده الحب لأسطورى..

لا تـــشـــتــــاق يقول...

شدك لحد فين
هههههههههههه
ازيك ياrosie
كل سنه وانتى طيبه
ولا اسطوري ولا حاجه
بس ادعيلي

غير معرف يقول...

حلو اوى
كنت اتمنى انى اسمع الكلام دة
لكن الواحد يروح يخطب الواحدة ويقولها انتى كنتى تطولى اصلا انى اتقدمللك
شفتة حب اليومين دول

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم....
أكثر ما شدني هو العنوان ....
أحييك عليه ...
......
أول زياره وأن شاء الله ليست الأخيره ...
دمت بخير

لا تـــشـــتــــاق يقول...

بنوته مصريه
اهلا وسهلا
ياستى والله ان شاء الله هتسمعيه
كل سنه وانتى طيبه ومنورانا
وانا جاى بنها بكره افطر معاكم
5 دقايق من عندنا اكون عندك
هههههههههههههه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

نهار
اهلا بيكى
نورتى
احب اقولك ان اكتر حاجه تعبتنى العنوااااااان
وهنيئا ليا بأول زياره وان شاء الله مش الاخيره

بيطرية ومش بايدى يقول...

اااااه انا تعبت من التفكير قالوا كل الكلام الحلو وانا مش عارف اقولك ايه بجد يا بختها مليون مرة بيك يا ابيه احمد انا اول مرة اشوف رادل رومانسى زيك كده اه فى ردالة كتييير رومانسيين بس عمرهم ما هيعرفوا يعبروا عن اللى جواهم زيك *ساعات بيكابروا ساعات مين ده على طول شوفت بعينى محدش قالى