الأربعاء، 4 نوفمبر 2009

رسالتى في عيده الاول والاخير





اننى اذهب الى كل الاماكن التى
كنا نتواجد فيها سويا لألملم اخر
صفحات حياتى. وجدت انه لاشئ
تبدل السماء الارض والناس ليس
الا شئ واحد وهو انى تواجدت
ولأول مره في اماكنّا وحدى بدونك.
اننى ابعث لكى تذكاراخر الذكريات
انه اليوم ذكري مرورعام على ارتدائي
خاتم حبك بين اصابعى والذى لم اتمنى
خلعه ابدا من يدى.هل تذكرين؟فأذا مازلتى
محتفظة به فلتقبليه ارجوكى في عيده الأول
وأخر اعياده عساه يبيض ويعود له بريقه
فأليكى يانعمة وقضاء القدر ابيع عمرى
وأرضي بضيق الأرض والدنيا على نفسي
وذاتى فأذا كان فى ضيقى سعادتك فأهلا
بموت يجعل سعادتك دائمه وأهلا بشرف
جعلك سعيده .اليكى ياسيدة كونى واقمارى
وليلى ونهارى ارجو عفوك عمّا اخطأت
في حقك وسأكمل انا الحياة بك عليلا لأنى
بك أحيا ولتكملى انتى الحياة بدونى لأنك
لأنك بى تنتهى وعلى قولك انى كنت سبب
شقائك ولا اعلم لماذا كنت سبب شقائك؟
فأنا والله لن اجعلك بذكراى تشقين ابداا
سأميت الذكريات وألملم اوراق خريفها
وأدفنها انا بيدى فى قبر ذكرياتى تنتظرنى
حينما أعود اليها في مرة تعلن فيها اقدار
الدنيا انه لاعودة اخري لها.سأدفنها حتى
لاتشقين فى بعدى مثلما كنتى تشقين في
قربي ولأنى وانا معك لم استطع جعلك
سعيده سأبذل قصارى المجهود لأنأى
بعيدا عن الحدود ذاهبا الى منفاي حتى
استطيع جعلك سعيده

هناك 51 تعليقًا:

------ يقول...

اعتبر نفسى اول تعليق

ولا ايييييييه

------ يقول...

لالالالا

يااصبااح الاحتلالات :)

------ يقول...

ازيك يااحمد

يارب تكون بخير

كله عمال يتكلم فى عيد الحب وكل عام وانت حبيبتى

وانا بقول كل عام وانت خائنتى هههه

هو انا لسة مش قريت
بس اكيد حاجة رومانتيكية من حاجتك يعنى

------ يقول...

هههههه

ماشاء الله رومانتيكى رومانتيكى

انا حسدتك ولا ايه

ولا اعلم لماذا كنت سبب شقائك؟
فأنا والله لن اجعلك بذكراى تشقين ابداا
سأميت الذكريات وألملم اوراق خريفها
وأدفنها انا بيدى فى قبر ذكرياتى تنتظرنى
:):):)

------ يقول...

اكلمهم خمسة وامشى بس علشان الحسد هههه

ربنا يسعدك يااحمد ويوفقك دايما يارب

وتحقق كل اللى تتمناه
وييسرلك طريقك وينورهولك
ويجعلك فى كل خطوة خير وسلامة

يلا ياسيدى دعوتين على الصبح اهم

ربنا يستجيب بس

غير معرف يقول...

تسلم ايدك يا احمد
كل عيد حب وانت طيب وبخير يارب

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

حزينه جدا ونسيج الكلمات رائع

تسلم ايديك

كل يوم حب وانت طيب

فراشة يقول...

هيثم ماشاء الله احساسك رائع
معلش انا مقصرة وبقالى كتير جدا مادخلتش عندك
حقيقى الكلمات مؤثرة واخشى ان تكون حقيقة فالفراق صعب والنسيان اصعب
الفراق يأتى فى ثانيه والنسيان نبحث عنه فى كل ثانيه

بجد استمتعت بكلماتك رغم الحزن

(Joudy) يقول...

ربما لم يقدر لكما أن تكملا سويا ولكن ما أعلمه وأثق به أنا لكل منا نصفه الأخر يبحث كل نصف عن الأخر حتى يكتمل فإن لم تكتمل معاها حياتك فاعلم أنها لم تكن نصفك الأخر فلا تفقد الأمل فحتما ستعود البسمة إلى حياتك ولكن اصبر

دمت بكل الخير والسعادة

romansy يقول...

مساء الحب يا اجمل حب

romansy يقول...

ايها العاشق
هل تستطيع مهما طال العمر ان تتنازل عن الحب مهما فارق الزمان بينك الالاف الاميال
نحتاج اليه مهما حدث لنا من اوجاع
ولكن
هل يستطيع المتيم بالعشق ان يستقيلا

بيطرية ومش بايدى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
بيطرية ومش بايدى يقول...

اه صحيح
كل سنة وانت طيب
بمناسبة مرور 40 عام على
عالم سمسم

:d :)))))

لا عارف النهاردة البنات كانوا بيقولوا ايه النهاردة

هابى زفتلاين داى



بس انتو عشان ف الكاهرة عندكم النهاردة
لكن احنا عندنا بكرة
طب ازاى الله اعلم

بيطرية ومش بايدى يقول...

يالهوى عليا على طول كده رغاية
ياساتر


لالا التالتة تابتة

بغض البصر عن التهيس العالمى اللى حصل ف التعليقات اللى فاتت دى

بجد البوست جميل

احسن حاجة الواحد يكون عنده احساس لا ويعرف يطلع الاحساس ده

الحمد لله مابحسش خالص جتتى نحست
:))))))



يارب يحققلك كل اللى بتتمناه ويجعل ايامك كلها سعادة وفرح
ويارب عيد الحب اللى جاى تروح اماكن جديدة مع حد ومش لوحدك :)))
اللهم آآآآآآآآمين

اخلع انا بقى بدل ما اتضرب

أمل حمدي يقول...

كل يوم من عمرك وانت طيب وبخير

تقديري

ريمان يقول...

مش عارفه اعلق اقول ايه



:(


البوست مأثر فيا اوى وبجد مش لاقيه كلام اقوله


اعذرنى

micheal يقول...

هايل هايل..تاني مرة أجي البلوج هنا وبإذن الله مش حتبقى الأخيرة
الإحساس في الكتابة واضح جدا
تحياتي

لا تـــشـــتــــاق يقول...

همسات
ياستى خلاص انتى اول تعليق ولايهمك

لا تـــشـــتــــاق يقول...

احتلى بقي ياستى براحتك
قبل ايناس ما تيجى
هههههههههه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

الحمد لله انا عايش وبتنفس
كل عيد حب وانتى سعيده

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ربنا يارب يستجيب لدعواكى
وميرسي اوى على الدعوات دى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

كل عيد حب وانتى سعيده ياحنين
ميرسي اوى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ليس فقيرا من يحب
على فكره بالعكس هو فعلا ليس فقيرا من يحب بل اغنى الناس ولكن فقيرا ذا لم يجد وسط زحام الكاذبين حبيب
كل عيد حب وانتى طيبه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

نورتى يافراشه بجد
وكل عيد حب وانتى طيبه
احمد

لا تـــشـــتــــاق يقول...

joudy
انا بس عاوز اقولك ان دى فلسفه ما تنفعش في وقت انا حبيت فيه حد اعتقد فلسفتك دى مش هتريح انسان مجروح
وطبعا دى وجهات نظر
كل عيد حب وانتى طيبه
ونورتي بجد

لا تـــشـــتــــاق يقول...

رومانسي
مساء الفل يابرنس

لا تـــشـــتــــاق يقول...

هو العاشق او المحب او الى بيحس بالحب معتقدش انه يستطيع الاستقاله لكن يقدر يستقيل عن محبوبه اذا كان محبوبه مقدرش الاحاسيس دى
وبرده عاوز اقولك حاجه اتعلمتها
ان الذى يخاف الحب هو ارق من الحب نفسه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ازيك يادكتوره
والله منوره
ايه الرغي ده كله هههههههههه
ادعى لبابا يادكتوره عشان هو تعبان اوى
وخدى بالك من نفسك
نورتى ياقمر
مع السلامه

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ماما اموله
حضرتك بالفعل نورتى المداونه
وكل يوم من عمر حضرتك يارب يكون دايما حب وسعاده

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ريمان
اانتى بالذات انا كنت واثق ان البوست هيأثر فيكى مش مجرد قرائه عابره وخلاص
نورتى بجد وكفايه وجودك
مش لازم كومنت
كل عيد حب وانتى طيبه ياريمان

لا تـــشـــتــــاق يقول...

micheal
نورت ياباشا
وربنا ما يحرمنا من زياراتك
وكل عيد حب وانت سعيد
والحمد لله ان البوست عجبك

ЯậŇ MỗŘỹ يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كلماتك مؤثره جدا
لا أجد كلماتا ارد بها عليك
جعلت قلبى يبكى
الحب ما هو إلا طريق يقود إلى الفراق

لا تـــشـــتــــاق يقول...

روح بلا فرح
نورتى
وربنا يخليكى يارب على الكلام الجميل ده
كل عيد حب وانتى طيبه
وفرحانه

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

اخبارك يا احمد

ياليت كل من يحب يدرك الم الفراق

ويعى كم يتالم قلب المحب

بجد قلبت على كل ما امرضنى

والزمنى الفراش الان

دمت اخى بكل الود

وردشان

Unknown يقول...

فكر و ركز انك تكتشف عيوب فيها ومع اول عيب تشوفه اعرف ان تم شفائك

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ورد شان
الزمك الفراش ايه
بقول ايه عشان خاطري كفايه الى انا فيه
لازم تبقي تطمنينى عليكى
وياستى هنعمل ايه يعنى
خدى بالك من نفسك
ودايما منورانى ياقمر

لا تـــشـــتــــاق يقول...

العيسوى الصغير
انت متفائل اوى
الي يقولك ان مرايه الحب عاميه ومبتشفش عيوب الاخرين يبقي كداب
ومبيعرفش يحب ومبيفهمش يعنى ايه حب
الحب ياصاحبي مرايته بتشوف كل حاجه بس احنا الى بنتغاضي بالنظر عن الحاجات الى مش كويسه لأنها الى حد ما مش ذات تأثير
لكن بنبقي عارفينها والى عينه مبتشفش الوحش الى في حبيبه يبقي هو الى اعمى
مش الحب
هى قابليه للشئ مش اكتر

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم...
وإن يفترقا يغني الله كلا من سعته...
......دمت بخير

الغدوف يقول...

جميل تنسيق الكلمات والمعاني هنا

جعل الله أيامك سعيدة

تحية

ضحكات الحياة يقول...

ايه يا عم احمد مين اللي حسدك
و بعدين لما تكتب كده في عيد الحب امال في الحزن هتكتب ايه بس

تفائل و ان شاء الله خير

ضحكات الحياة يقول...

طبعا مش هقول البوست جامد و الحوارات دي لأنك أكيد عارف رأيي بس هاقوله احتياطي

كلمات حلوة قوي بس فعلا انا زي ما كنت انا اللي مكانك و حزين حسيت كأني مكانك و انا اللي ببعت الرسالة

ضحكات الحياة يقول...

ام هند

ايه اخبارك انت يا معلم ؟

يا رب تكون بخير ان شاء الله

و فعلا مفيش اصعب من الرفاق بالذات لو كان علي حب

دومت مبدعا يا معلم و سمعنا أخبارك

لا تـــشـــتــــاق يقول...

نهار
منوره
بجد
وادعيلي ربنا يسهل والدنيا تتظبط معايا
نورتى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

الغدوف
اسعدنى وجودك جدا
وربنا يسمع منك دعائك يارب
نورتى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ازيك ياواد ياعموره
عامل ايه ؟
اخبارك ايه؟
واحشنى ياوااااد
انا تمام بخير الحمد لله
ماشيه مش هتقف يعنى
وبعدين عيد حب ايه يابنى ده عيد الذكريات المؤلمه بعيد عنك
ابقي طمنى عليك ياريس
وربنا يترها معاك
نورت يابرنس

------ يقول...

ازيك يااحمد صباح الخير

انا قولت اصبح واقولك على حاجة بس من غير ضرب :):)

------ يقول...

فاقد الشىء لايعطيه

طبعا احنا اختلفنا واتخانقنا وقتها

بس كنت فى محاضرة علم نفس النهاردة
وكانت بتعرض مشكلة ان ولد شاف جميع انواع القسوة من الدنيا ومن ابوه
وشاف قسوة ابوه لامه
كره الحب وكره الرومانسية وكره كل حاجة

فبيقول انه عايز يتجوز
فالدكتورة بعد ماخلصت شرح الموضوع
قالت هو يتجوز ليه
فاقد الشىء لايعطيه

الصراحة انا رفعت ايدى واصلا القسم مش بتاعى بس حبيت اناقش الموضوع
من وجهة نظرك

وقولتلها ليه فاقد الشىء لايعطيه

فاقد الشىء يستطيع انه يعطىه فى ابهى صوره
بالعكس ان فاقد الشىء هو اكتر انسان على العطاء
يعنى لما هييجى يتعامل مع ابنه هيفتكر اللى ابوه كان بيعملوه وازاى كان بيعانى فهيديله حنان وحب ورحمه
ولما يتعامل مع زوجته لما ييجى يظلمها هيفتكر امه
فيرحمها وهيديها رومانسية

بس ممكن المشكلة تكون فى المشاعر السلبية الى اخدها يعنى مايكون حمل الكره فى قلبه

وقولتلها فاقد الحب يستطيع انه يقدمه على طبق دهب لاى شخص علشان مش يشوفوا زى اللى شافوا

لكن حامل الكراهية قلبه لايسع الحب

هى اتبسطت من ايجابتى واتبسطت انى مش فى القسم وبتكلم كدا

وهى دى الايجابة اللى كانت عايزاها
هى كانت بتقول بس كدا علشان تشوف رد الفعل
بس اتضح ان كلنا كنا متبرمجين ان فاقد الشىء لايعطيه

والسلام عليكم ورحمة الله وبركااته

هههههههههههه

طبعا انت هتضربنى
بس هى وجهات نظر ولما عرفت
قولت لازمن اقولك برضو

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ازيك

اخبارك اية
قد ايه كلماتك صعبة ربنا يسعدك يارب ويووفقك
ايناس

لا تـــشـــتــــاق يقول...

انتى من يوم ماغيرتى اسم المداونه وانا مش مستريح
بالنسبه لأن فاقد الشئ لايعطيه
انا متكلمتش بطريقه فلسفيه انا اتكلمت عن تجربه بتصرخ وهى انا
عشان كده طلعت الكلام الى حسيته وصدقا هو واقع اليم وحياه مريره
لكن الحمد لله
نورتى المداونه ياستى

لا تـــشـــتــــاق يقول...

ايناس طبعا منوره
وحاسك مضايقه اوى وخصوصا لأنك علقتى تعليق واحد واوجزتى وحسيت كآبه
عموما يارب تكونى بخير
وطبعا منوره
داااايما

غير معرف يقول...

سعيدة بمروري بمدونتك وانها رائعة و تستحق الشكر وتحياتي لقلمك